‘s Werelds eerste vliegende waterstofboot TU Delft uitgeschakeld

Studenten van de TU Delft hebben een wereldprimeur behaald met hun waterstofboot die vliegt over de golven. Helaas heeft de boot gisteren grote schade opgelopen in de elektrische systemen tijdens de wereldkampioenschappen in Monaco waardoor ze niet meer verder kunnen varen.

De fatale klap op de golven
Na een goede start van de coastal challenge, het tweede onderdeel van de kampioenschappen, klapte de vliegende waterstofboot hard op het water tijdens een ongelukkige landing. “Het was enorm schrikken! Ik wist meteen dat het fout zat.”, aldus piloot Gerard Wiegersma.

Wizard box
Vervolgens kon de boot niet meer varen door een probleem met de zogenaamde wizard box: dit is een belangrijk elektronica onderdeel dat de spanning regelt. Het is nog onduidelijk waardoor dit gebeurde. De drie bestuurders zijn volgens de standaard veiligheidsprotocollen geëvacueerd naar de veiligheidsboten. ”Gelukkig hadden we ons voorbereid op deze situatie, dus konden we snel en veilig uit de boot springen”, aldus derde piloot Daniel van Paassen.
De boot is daarna terug gesleept naar de haven waar het team begon aan het technisch onderzoek. De studenten hebben er alles aan gedaan om het probleem te vinden en op te lossen om de volgende dag te kunnen starten bij de lange afstandsrace. Tevergeefs, het elektrische systeem was te erg beschadigd om te repareren binnen één dag. “We hebben alles op alles gezet om de boot weer varende te krijgen en tot in de late uurtjes doorgewerkt. Tot onze teleurstelling was er te veel schade”, aldus hoofd elektronica Julian Sanders.

“We zijn erg ontdaan en balen dat we de race niet kunnen uitvaren. Toch zijn we trots op de teamprestatie die we hebben neergezet door de eerste vliegende waterstofboot ter wereld te maken”, aldus teammanager Simone Vis.

Wereldprimeur
De TU Delft boot is de eerste vliegende waterstofboot ter wereld. Tijdens de al gevaren races heeft de driekoppige bemanning stabiel over het water gevlogen. Dit is mogelijk door speciale draagvleugels die de romp uit het water tillen om zo boven het wateroppervlak over de golven te bewegen. De boot is geheel aangedreven door waterstof. Dit is een nieuwe ontwikkeling in de scheepvaart die het mogelijk maakt groene energie efficiënt op te slaan in de boot, wat relevant is voor het varen van lange afstanden.

Deel dit artikel op social media: