Sinds de start in 2017 is het Haags Beat Festival een oprecht eerbetoon aan de muzikale helden die Den Haag voor eeuwig op de kaart hebben gezet in de geschiedenis van de popmuziek.

De organisatie wil met dit festival de behoefte van de ‘oudere doelgroep’ vervullen. Deze doelgroep ervaart het tekort aan festivalaanbod als een groot gemis, terwijl de behoefte eraan erg groot is. Maar tegelijkertijd willen zij de jongere doelgroep aanspreken en bereiken vanwege de cultuurhistorische waarde en de functie als rolmodel van de artiesten uit de jaren 60. Er bestaat volop muziektalent dat zich kan spiegelen aan hun roemrijke voorgangers.

Tekst en foto’s: Martin Reitsma

Een memorabele vierde editie
Bij binnenkomst in het Haagse Zuiderparktheater is het al verzengend heet, de zon staat hoog te branden, de lucht is strakblauw. Het is dan ook belangrijk om tussen de optredens door de schaduwplekjes op te zoeken en vooral heel veel water te drinken. Alle muzikanten hebben zin om na de beperkende coronajaren volledig los te gaan op het podium. Het duizendkoppige publiek kijkt reikhalzend uit naar de optredens.

De optredens
Zangeres Luna Becking, getooid in modieuze outfit opent het festival, in haar begeleidingsband speelt ook haar vader zanger-gitarist Jan Becking (The Clarks) mee. We horen direct dat Luna het muzikale talent van haar vader heeft meegekregen. Op meeslepende wijze zingt ze nummers als ´Seasons´, ´White Rabbit´, ´Long Blond Animal´. De rockklassiekers volgen elkaar op en brengt herkenning en waardering bij het publiek. De toon is gezet, het belooft een zinderende zondag te worden.

Ready To Play talentenpodium
Er is op het festivalterrein ook een Ready To Play talentenpodium waarbij de talenten zo goed mogelijk voor de dag willen komen, het kan zomaar een doorbraak opleveren waardoor ze in de toekomst misschien ook op het grote podium mogen optreden.

AJ Plug
Klokslag drie verschijnt AJ Plug met haar band op het podium, wat volgt is een uitstekend optreden in de beste tradities van de Blues- en Rockmuziek. Het gretige publiek gaat er eens goed voor zitten, ze weten dat AJ Plug de favoriete blueszangeres is van velen en ze maakt haar faam dan ook volledig waar.

Bintangs
Om 16.30 staat blueslegende Frank Kraayeveld met zijn Bintangs op het podium. Hier staat ruim 60 jaar Blues – en Rockhistorie, het publiek is dolenthousiast op de tonen van onder meer ´Mona Lisa´ en Ridin´ on the L.N. Nadat frontman Kraayeveld bekomen is van het daverende applaus vraag ik hem van welke nummers hij zelf het meest heeft genoten? Kraayeveld bezweet en enthousiast: ‘ La Femme Sans Tete’ en ‘Alright Alright’ sprongen er voor mij vanmiddag echt uit’

Interviews
Tussen de optredens doet presentator Fred Zuiderwijk boeiende interviews met Lois Lane, Erwin Nyhoff, Spike van Zoest, Woody Brunings en ‘good old’ Peter Koelewijn. Het publiek luistert geboeid naar de anekdote’s en verhalen uit de muziekscène.

All Star Indorockband
Vervolgens verschijnt er een paar honderd jaar Indorockervaring op het podium. Heren op leeftijd, maar jong van hart en muzikaal nog altijd gepassioneerd. Woody Brunings, Chris Latul en Eddy Chattelin met hun vrienden laten oude tijden herleven en rocken als jonge goden. Het optreden stijgt naar een climax als Spike van Zoest en Rinus Gerritsen de gelederen komen versterken. de strakke ritmesectie vormt een solide basis, gitaarduels worden uitgevochten, de groove is groots. De zang opzwepend.

Het slotstuk breekt aan, het is 19.45 uur. Op het podium verschijnt een ijzersterk muzikaal collectief: The Rocktown Buddies onder leiding van gitarist Peter Langerak, de backing vocals worden gedaan door de Delta Ladies met Diana, Jennifer en Sylvia. De ritmesectie is sterk met op bas Peter Wassenaar, ook Rinus Gerritsen bast op diverse nummers mee, op drums Leon Klaasse. Peter Langerak haalt het beste uit zijn gitaar. Wouter Kiers excelleert op saxofoon. Tjaart Venema tovert op zijn toetsen. De opener is gelijk raak met ´Riding With Te King´, dat belooft wat, ´Tell the truth´ doet er niet voor onder.

Peter Koelewijn
De sessie bereikt een eerste kookpunt: presentator Fred Zuiderwijk kondigt ´good old´ Peter Koelewijn aan, hij is 81 nu, het is hem niet aan te zien; hij opent dan ook met ‘Je wordt ouder papa’ vervolgens neemt hij ons mee naar warme Spaanse oorden, waar hij wilde nachten doorbracht met ‘Angeline, zijn blonde sexmachine’ de passie van toen klinkt nog steeds door in dit nummer, het uitzinnige publiek zingt, nee brult het mee, en net als je denkt, hartstochtelijker dan dit wordt het niet meer vanmiddag, wordt zijn bestseller ´Kom van dat dak af´ ingezet. Hé, Hé, Hé, Kom van dat dak af, ‘k waarschuw niet meer, het publiek gaat los!

Lois Lane brengt ode aan Haagse bands
Onder luid applaus zetten ze hun top 10 hit It´s The First Time in, herkenbaarheid en genoegen alom. Suzanne Klemann vertelt vervolgens: ´Wij zijn dol op Den Haag en zijn artiesten, we bewonderen de Haagse bands waaronder Mariska Veres en Jerney Kaagman. Een gezongen ode volgt met het symphonische ´Memories´ van Earth and Fire en de Amerikaanse nummer 1 hit ´Venus´ van Shocking Blue. Delta Ladies vervolgt met ‘Uptight’ het wordt een wervelend optreden, met op zijn scheurende sax Wouter Kiers.

Rob Bolland
De hoogtepunten schakelen zich aaneen want daar is Rob Bolland, Zijn akoestische song Father & Son van Cat Stevens is mooi. De Delta Ladies passen hun outfit aan bij diverse nummers van Bolland. (inbreng van Diana Ten Berge) Een legerpet tijdens In The Army Now en recherche-achtige jassen met dito hoed tijdens het prachtige ´Jeanny´. De apotheose volgt met zijn ‘Rock Me Amadeus’. Het publiek dringt verder op naar het podium en scandeert Amadeus, Amadeus, Rock Me Amadeus. Rob straalt, het is hem zo gegund, wat een act!

Erwin Nyhoff
Zanger-gitarist Erwin Nijhoff steelt de show in nummers als´You still think´´Love come tumblin down´ en zijn ode aan onze eigen Golden Earring met ´Buddy Joe´ en het rockende ´Back Home´. De licks, riffs en grooves vliegen je om de verwende oren, je zou het gerust een oorgasme kunnen noemen.

Grote finale is een apotheose
De grote finale betekent een volgend hoogtepunt met ´High Time We Went´, alle artiesten zijn verenigd op het podium met solo´s van Langerak, Bolland, Koelewijn, Nijhoff en Spike van Zoest, ook de Delta Ladies swingen er op los, Suzanne Klemann beroert de drumsticks als co-drummer bij Leon Klaasse. Wouter Kiers speelt zijn scheurende saxpartij deels tussen het publiek vanaf de tribunes. Het zinderende applaus moet na afloop tot in het Westland, Rijswijk en Delft te horen zijn geweest. Alle artiesten nemen het overstelpende applaus dankbaar in ontvangst en maken een diepe buiging naar dit toppubliek. Fred Zuiderwijk zorgt zelf voor nog een toegift en gaat voor in het Haagse volkslied O O Den Haag, velen zingen met hem mee. De muzikanten krijgen er geen genoeg van en gaan nog even feestend door tijdens een geslaagde after party.

Reactie Peter Langerak
Ik vraag muzikaal leider Peter Langerak hoe hij deze vierde editie ervaren heeft, hij oogt resoluut al hij zegt: ” het is de beste van de vier keren die ik meegemaakt heb. Tenslotte benadrukt deze bevlogen gitarist en muzikaal leider nog eens de fijne samenwerking met de ‘stille’ krachten achter het evenement Alexander Serban en Lesley Warendorff.

Samenvattend stelt schrijver dezes dat het Haags Beat Festival voorziet in een grote muzikale behoefte. Dit uitverkochte evenement heeft inmiddels, en volkomen terecht een vaste plek gekregen op de Haagse muziekagenda. Waar Parkpop inmiddels een andere richting is uitgegaan bedient dit festival een grote doelgroep die het evenement in zijn hart heeft gesloten. De organisatie en hun medewerkers mogen trots zijn op wat ze hiermee hebben neergezet. De samenwerking met het Zuiderpark Openluchttheater is uitstekend. We kijken uit naar de lustrumeditie in 2023. Beelden en interviews van het evenement worden momenteel gemonteerd door filmer John Meijer en zullen binnenkort te zien zijn.

Deel dit artikel op social media: