Aanleg Van Leeuwenhoekpark in Delft van start

DELFT - Officiele startschot van de aanleg van het Van Leeuwenhoekpark in het Delftse stationsgebied. De aanleg is uniek omdat het park bovenop de spoortunnel gebouwd wordt. Om het park zijn nieuwbouwwoningen in aanbouw onder eigen architectuur. FOTO GUUS SCHOONEWILLE

Deze week begint de aanleg van het eerste gedeelte van het Van Leeuwenhoekpark in Delft. Het nieuwe park, dat op het dak van de spoortunnel komt te liggen, wordt een groene ontmoetingsplek voor de stad. Het eerste deel is naar verwachting in januari klaar.

Het Van Leeuwenhoekpark vormt het groene hart van de gebiedsontwikkeling Nieuw Delft. Het park komt boven op de treintunnel te liggen, die in 2015 het spoorviaduct verving. Frank van Vliet, wethouder Nieuw Delft, plantte afgelopen zaterdag twee bomen. Hij kreeg daarbij hulp van vier kinderen uit Nieuw Delft: “Waar het viaduct vroeger een barrière vormde tussen de Delftse wijken, zorgt het park op de tunnel straks voor verbinding. Tussen de verschillende buurten, Delftenaren en bezoekers van de stad. Bovendien geeft het park de nodige vergroening en verkoeling. Geweldig dat we nu met de aanleg van het eerste deel van start zijn. Het wordt een prachtige groene ontmoetingsplek voor de stad.“

Delfts ontwerp
Baljon landschapsarchitecten maakte het ontwerp voor het park. Dat gebeurde in samenwerking met de TU Delft en met de inbreng van tal van Delftenaren. Het ontwerp is gebaseerd op de Delftse grachtenstructuur, met haar lange waterlijnen en korte dwarsdoorsteken. Een licht slingerend pad loopt centraal door de groene en glooiende flanken van het park. Aan de groene zijden van het park kun je in het gras liggen, picknicken of een balletje trappen. Het park wordt in totaal 600 meter lang en gemiddeld 40 meter breed.

Een koele plek in de stad
In het ontwerp is op allerlei manieren rekening gehouden met het veranderende klimaat. Door een innovatief waterbergingssysteem is het park berekend op zowel droge perioden als hevige regenbuien. Het park zorgt bovendien voor verkoeling in de stad. Baljon maakte voor het ontwerp gebruik van de kennis en klimaatmodellen van de TU Delft. Zo zijn de bomenrijen en de fontein zo geplaatst, dat ze de omgeving maximaal verkoelen.

Biodiversiteit
Het Van Leeuwenhoekpark wordt een fijne plek voor mens én dier. Door de verschillende lindes en bollenplanten kent het park een lang nectarseizoen, waardoor het vlinders en bijen aantrekt. In en rond het park is voldoende voedsel en nestgelegenheid voor tuinvogels en gierzwaluwen. Ook komen er verschillende fruitbomen en notenbomen in het park.

Aanleg in fasen
Het park wordt in een aantal fasen aangelegd. De aanleg kan namelijk pas beginnen zodra de aangrenzende gebouwen klaar zijn. Als eerste wordt het noordelijk deel van het park aangelegd, tussen het busplein en de Ireneboulevard. Dat gebeurt in drie fasen. De eerste fase is naar verwachting in januari klaar. In het voorjaar van 2023 start de volgende fase. Naar verwachting is het noordelijk deel van het park in 2025 klaar. Ook de planning van het zuidelijk deel volgt de voortgang van de bouw in het zuiden van Nieuw Delft. Het gehele park is naar verwachting in 2027 klaar.

Betrokken partijen
Donker Groen legt het noordelijk deel van het park aan, in opdracht van gemeente Delft. Skatebaanbouwer SkateOn legt de betonnen loper aan. Wallaard Noordeloos bouwt de voetgangersbrug in het park. Het Van Leeuwenhoekpark is deels gefinancierd vanuit het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit van het voormalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Deel dit artikel op social media: