ChristenUnie en PvdA: spoeddebat over asielzoekerscentrum Rijswijk
Foto: GroenLinks Rijswijk
De ChristenUnie en de PvdA in Rijswijk willen op korte termijn in debat over het asielzoekerscentrum in de gemeente. Het azc zou eind mei de deuren sluiten, maar dat is volgens de partijen in de huidige situatie onverdedigbaar. Dus moet de nieuwe gemeenteraad op korte termijn een nieuw besluit nemen. Wachten tot de eerstvolgende besluitvormende raadsvergadering kan volgens de partijen niet; die vergadering staat gepland op 10 mei, slechts drie weken voor de geplande sluiting.
Tot gisteren waren er helemaal geen plannen met het azc-terrein. Terwijl de druk om het azc te behouden toeneemt, kondigde het college gisteren plotseling aan het terrein te willen gebruiken voor de bouw van tijdelijke woningen. Het heeft daar echter nog geen uitgewerkt plan voor neergelegd en er ook nog niet met de gemeenteraad over gesproken. Dat terwijl het azc over twee maanden de deuren sluit. ChristenUnie en PvdA vinden daarom dat de gemeenteraad op zo kort mogelijke termijn in debat moet om zich uit te kunnen spreken over wat er met het azc-terrein moet gebeuren.
ChristenUnie-fractievoorzitter Maaike Harmsen: “Het is geen geheim dat de grootste partij in het college, Beter Voor Rijswijk, faliekant tegen behoud van het asielzoekerscentrum is. Er wordt nu in allerijl gezocht naar een andere invulling van het terrein om maar te voorkomen dat we een keuze maken voor dat wat in deze tijd het meest logisch is: behoud van het azc. Het college zet zo politieke belangen voorop, in plaats van het belang van de samenleving: goede opvang van mensen die nu onder meer uit Oekraïne vluchten voor oorlog en geweld.”
PvdA-fractievoorzitter Gijs van Malsen: “Vluchtelingen komen nu in een soort stoelendans terecht. Er verdwijnen de komende maanden landelijk 5500 bedden, terwijl er juist duizenden meer nodig zijn. En nu worden er ook statushouders en woningzoekenden bij betrokken. Deze groepen concurreren straks om dezelfde schaarse plekken. Terwijl ze allemaal behoefte hebben aan een fijne plek om te leven. Rijswijkers zijn gastvrij voor iedereen. Dat moeten we nu laten zien.”
Door de oorlog in Oekraïne is er een schrijnend tekort aan opvangplekken. Ook het kabinet heeft gemeenten gevraagd maximaal in te spannen om meer opvangplekken te realiseren. Het COA, verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers, wil de locatie in Rijswijk daar graag voor behouden. Volgens ChristenUnie en PvdA is het verdwijnen van het azc in Rijswijk daarom onbestaanbaar.
Petitie ‘Houd Rijswijks AZC open’ lopend vuurtje
Een petitie om het Rijswijks AZC open te houden gaat als een lopend vuurtje door Rijswijk. De petitie geeft aan dat het onlogisch is het AZC te sluiten in tijden van crisis en vraagt de gemeente om het AZC open te houden.
Ook landelijke aandacht voor AZC Rijswijk
Er is veel te doen om het AZC in Rijswijk. Dit AZC met 500 plekken is geschikt voor opvang voor langere termijn, er is bijvoorbeeld ook een schooltje. Die is inmiddels al gesloten, en de bewoners worden overgeplaatst. De gemeente houdt vast aan de sluiting, ondanks de nieuwe situatie in Oekraïne. Dat dit groter is dan Rijswijk alleen, blijkt uit de recente aandacht op het NOS journaal, en ook bij de regionale omroepen, kranten als het AD en in de Tweede Kamer.
Binnenkort debat in Rijswijkse raad
De nieuw geïnstalleerde Rijswijkse gemeenteraad zal hier op korte termijn over in debat gaan. Voor nu lijken de meeste partijen voor sluiting, zoals Beter voor Rijswijk, D66, VVD, Wij Rijswijk en Rijswijks Belang. PvdA, ChristenUnie, en GroenLinks willen het centrum behouden.
Als de petitie veel handtekeningen krijgt, zullen partijen mogelijk bewegen, aldus de Rijswijkse PvdA. U kunt hem tekenen op azcrijswijk.petities.nl