Vertrekkend raadslid Van der Meij bij afscheid benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau
Het Rijswijkse gemeenteraadslid Ronald van der Meij (1968) is dinsdagavond benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Dat gebeurde tijdens een raadsvergadering waarin naast Van der Meij, die namens de lokale partij Gemeentebelangen Rijswijk in de raad zat, nog veertien andere raadsleden afscheid namen van de lokale politiek.
Waarnemend burgemeester Bas Verkerk (1958) sprak alle afscheid nemende lokale politici toe, waarbij hij de verwachting uitsprak dat sommige van de vertrekkende raadsleden nog wel eens in de politieke arena zullen terugkeren.
Max Verstappen
Verkerk bekende bij Romy de Man, vertrekkend raadslid van Onafhankelijk Rijswijk, vaak een ‘Max Verstappen’ gevoel te hebben gekregen. “Altijd alert en paraat, een pittige debatter, met altijd een weerwoord. Tegenstander van het Huis van de Stad. U sluit de deur, heel bijzonder, maar er is een nieuw begin, na morgen”, aldus Verkerk. 
Die ook lovende woorden had voor vertrekkende fractievoorzitter Marieke Alberts van GroenLinks. Verkerk over de afscheid nemende frontvrouw van GroenLinks Rijswijk: “U ging als een speer door alle politieke functies heen, in 2014 raadslid en sinds 2017 fractievoorzitter, een strenge bewaker van de orde tijdens de vergaderingen, waarmee u gezag afdwong, dat hebben wij in Nederland nodig” aldus Verkerk die Alberts vergeleek met een ‘all rounder’ bij het schaatsen. “Op uw hoogtepunt draag u de fakkel over” liet Verkerk in zijn afscheidstoespraak nog weten.
Metgezel
Het grootste applaus ging dinsdag naar Ronald van der Meij, sinds 2000 woonachtig in Rijswijk, en volgens Verkerk ‘een fijne metgezel’, met een indrukwekkende staat van dienst en sinds 2003 betrokken bij het inmiddels gestopte Gemeentebelangen Rijswijk. Van 2006 tot 2014 was Van der Meij reeds raadslid, gevolgd door een periode als wethouder Stadsbeheer, Stadsontwikkeling en Grondzaken (2014-2018). Vanaf 2018 was Van der Meij, groot voorvechter van de terugkeer van het Huis van de Stad naar de locatie van het oude stadhuis, fractievoorzitter van de in 2002 door Henny van der Horst opgerichte partij. Als blijk van waardering voor zijn negentien jaar lange verdiensten voor de Rijswijkse samenleving werd Van der Meij aan het eind van het openbare gedeelte van deze speciale raadsvergadering benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Vanavond (woensdag) worden de leden van de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd voor de periode 2022-2026. Tijdens de eerste raadsvergadering leggen de benoemde leden, die werden gekozen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van twee weken geleden, de eed of belofte af.