Digitale criminaliteit is de laatste tijd veel in het nieuws. Er zijn veel vormen van digitale criminaliteit en iedereen kan ermee in aanraking komen. Hieronder benoemen wij de meest voorkomende vormen van digitale criminaliteit en informeren u hoe u kunt voorkomen dat u slachtoffer wordt. Hebt u vragen? Neemt u dan contact op met de politie via 0900-8844.

Phishing
U ontvangt een bericht via sms, WhatsApp of email. Daarin staat dat er iets mis is met uw bankgegevens of dat uw bankpas verouderd is. Criminelen lokken u vervolgens naar een valse bankwebsite. U wordt verzocht om in te loggen. Op deze manier krijgt de fraudeur de beschikking over uw bankgegevens.

Bekenden die om geld vragen
Via mobiele berichtendiensten zoals WhatsApp en Messenger kunnen ook zogenaamde vrienden of familieleden om geld vragen, meestal met een smoes dat ze een nieuw telefoonnummers hebben en dat ze in nood zijn en dringend geld nodig hebben. Die vrienden of bekenden zijn dan in werkelijkheid gehackt of slachtoffer geworden van identiteitsfraude.

Ook kunnen mensen telefonisch benaderd worden namens de “National Police” en ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden). Als zij opnemen krijgen zij een Engels gesproken bandje te horen.De telefoontjes lijken van een willekeurig Nederlands mobiel nummer te komen, of van de Hoge Raad of de Rijksoverheid. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’. Een truc waarbij iemand een andere identiteit aanneemt. De meeste mobiele nummers zijn van particulieren die er niets mee te maken hebben. Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:
Uw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
Er loopt een arrestatiebevel tegen u, of:
U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen.
Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een agent. De agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit raden wij uiteraard af. Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dit raden wij af aangezien u dit geld dan kwijt bent.

Advies
Wij raden u aan om alert te blijven op toekomstig telefoonverkeer en de voor u onbekende telefoonnummers niet terug te bellen. Maak nooit geld over op basis van een bericht of telefoontje, maar verbreek de verbinding.
Wat kunt u doen? Reageer nooit op mails of sms’jes van banken waarin om uw rekeningnummer en pincode wordt gevraag! Bel bij twijfel uw bank. En is het niet uw bank, meld deze dan op www.fraudehelpdesk.nl.

Marktplaats
U biedt uw waren te koop aan op Marktplaats. De ‘koper’ geeft aan dat hij laatst slachtoffer is geworden van oplichting. Hij vraagt u zichzelf te verifiëren door middel van een betaling van € 0,01 (ook € 0,02 en € 0,03 komen voor). Vervolgens stuurt de ‘koper’ u een betaalverzoek, linkje of URL. Deze lijkt vaak op een legitiem betaalverzoek van Tikkie of banken. Het is echter een phishinglink. Als u hierop klikt, komt u op een iDEAL phishingwebsite. U denkt een betaling te doen. Op het moment van verzenden, krijgt u een foutmelding te zien en wordt u gevraagd het nog een keer te proberen. De ‘koper’ ziet op dat moment ook uw gegevens en gebruikt ze om in te loggen en betalingen te doen van uw rekeningen.

Hoe kunt u dit voorkomen? Klik nooit op een betaalverzoek van iemand die u niet kent. Wilt u toch een betaalverzoek gebruiken bij het verkopen van spullen, doe dat dan door gebruik te maken van uw eigen bankomgeving of App. Zeg ook tegen de koper dat deze methode uw voorkeur heeft. Vaak zal een crimineel dan afhaken en geen verdere actie ondernemen. En anders blijft de ‘schade’ beperkt tot maximaal de overgemaakte eurocent.

Wat kunt u doen?
Heeft u een bijlage geopend en u vertrouwt het niet? Laat uw computer, tablet of smartphone controleren op schadelijke software. Daarna kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen. Wacht met internetbankieren tot u zeker weet dat uw computer weer schoon is. Neem voor de zekerheid contact op met de bank.
Heeft u op een link naar een (nep) betaalomgeving geklikt en daar uw inloggegevens ingevuld? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank! Heeft u alleen op de link geklikt, maar daar geen rekeninggegevens ingevuld? Dan is er in principe niets aan de hand. Maar blijf alert. Meer informatie? Kijk op www.fraudehelpdesk.nl of op de themapagina van de politie.

Met vriendelijke groet,
Burgernet Rijswijk

Deel dit artikel op social media: