Delftse broedplaats voor creatief-technische ondernemers bestaat 2 jaar


Nederland is een ondernemersland bij uitstek. Uit recente cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er, ondanks de lockdown, in 2020 maar liefst 4% meer startende ondernemingen bij zijn gekomen. Met een gemiddelde leeftijd van 34 jaar, beginnen Nederlanders ook steeds eerder met ondernemen. Meer dan ooit zoeken jonge ondernemers de vrijheid om zelf te handelen. Deze vrijheid betekent niet persé dat je als jonge creatieveling alles alleen wilt doen en ontdekken. Vanuit deze hang naar verbinding zijn de Delftse ondernemers Kristel Thieme, Jan-Willem Manenschijn en Jasper Müller twee jaar geleden gestart met Ondernemerscollectief De Brouwerij. Een aanjagende broedplaats voor creatief-technische ondernemers met een maatschappelijk karakter; een plek vol leven in De Brouwerij. “Samen ondernemen maakt sterker én gelukkiger.” Het ondernemerscollectief heeft een inspirerende co-working space en een sterk, divers netwerk, waardoor de stap naar ondernemen kleiner wordt. Deze woensdag vierde het ondernemerscollectief haar tweejarige bestaan met een groot en open online netwerkevenement.

Een bruisend collectief van technische en creatieve ondernemers
Binnen een korte periode van twee jaar is het ondernemerscollectief gegroeid naar een ware broedplaats voor creatief-technische ondernemingen. Naast diverse freelancers zijn bij De Brouwerij ook snelgroeiende bedrijven aangesloten zoals Gerrard Street, Game Tailors, Suit-case en Studio Angelineau. Twee jaar geleden was Raccoon Serious Games het eerste bedrijf dat voortkwam uit het collectief en vestigde zich al snel in de serious gaming markt. Er zitten ook alweer drie nieuwe ondernemingen in het brouwvat. “Je ziet dat er een community is ontstaan van creatieve geesten die impact willen maken. Steeds vaker zien we dat onze Brouwers samen optrekken en elkaar inspireren om als onderneming én ondernemer te groeien.” aldus Kristel Thieme, mede-oprichter van De Brouwerij.

Kartrekker van maatschappelijke initiatieven
Gedurende het online evenement was er ook aandacht voor door het collectief geïnitieerde, maatschappelijke ondernemingen. Player-Enabled is zo’n initiatief. Dit platform-in-ontwikkeling maakt gaming en e-sports toegankelijker voor personen met een lichamelijke beperking. Een ander voorbeeld is DigiKwis dat spelenderwijs de drempel om digitale vaardigheden te leren verlaagt “Het is onze ambitie om de Duolingo voor digitale vaardigheden te worden.” Met deze initiatieven bemachtigde het collectief al drie keer een plek in het Startup in Residence programma van de overheid. Dit programma versnelt startups met een maatschappelijke oplossingen die relevant zijn voor gemeenten, provincies en ministeries.

Deel dit artikel op social media: